موسیقی، پاسخی برای درمان آلزایمر


محققان علت تمایل بیماران آلزایمر به حفظ خاطرات موسیقی را شناسایی کرده اند. محققان بنیاد Pasquale Margal در اسپانیا، که در تحقیقات علمی در مورد بیماری آلزایمر تخصص دارد، کشف کردند که چرا خاطرات مرتبط با موسیقی همچنان در مراحل پیشرفته در بیماران آلزایمر حفظ می شود. محققان دریافتند که برخی از آهنگ‌های مرتبط با تجربیات شخصی، بخش‌هایی از مغز را غیر از آنهایی که در فرآیند حافظه نقش دارند، فعال می‌کنند.

این بنیاد در بیانیه ای توضیح می دهد که حافظه معمولی به یک شبکه عصبی مجازی (DMN) متصل است. بر این اساس، یادآوری وقایع بیوگرافی مربوط به قطعات خاصی از موسیقی با محرک های شنیداری و دیداری مرتبط است. این مطالعه که توسط مرکز تحقیقاتی Pascual Margal و مرکز تحقیقات مغز بتا بارسلونا (BBRC) ترویج شد، تحریک مغناطیسی شبکه‌های مغزی را شناسایی کرد که هنگام گوش دادن به موسیقی مرتبط با حافظه و همچنین موسیقی غیرمرتبط با حافظه فعال می‌شوند.

با مقایسه این دو، محققان شبکه مغزی خاصی را برای دستیابی به خاطرات بیوگرافی مربوط به قطعات موسیقی که شرکت کنندگان به آن گوش می دادند، کشف کردند. این واقعیت نشان می دهد که رابطه بین موسیقی و خاطرات زیربنایی آن از طریق توجه (انتخاب محرک) و شناخت خواهد بود، بر خلاف روش طبیعی به خاطر سپردن تجربیات، که معمولاً مربوط به شبکه عصبی مجازی تحت تأثیر مراحل اولیه بیماری آلزایمر است.

بر اساس این مطالعه، اکثر مردم یک "موسیقی" از زندگی خود دارند، گروهی از قطعات خاص موسیقی که ارتباط نزدیکی با تجربیات زندگینامه دارند. خاطرات بیوگرافی و گوش دادن به موسیقی فرآیندهای ذهنی پیچیده ای هستند که توسط شبکه های عصبی مختلف هدایت می شوند. هدف از این مطالعه تعیین نحوه تعامل هر دو شبکه با مطالعه تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) روی 31 شرکت‌کننده سالم بود.

کارلوس فالکون، محقق گروه تحقیقاتی تصویربرداری عصبی BPRC، می‌گوید: «این نوع تحقیقات می‌تواند راه را برای مطالعه اینکه چگونه موسیقی می‌تواند خاطراتی ایجاد کند که در غیر این صورت از دست می‌رفتند، هموار کند. بنیاد پاسکال مارگال این ایده را ترویج می‌کند که درک بهتر اتصال شبکه‌های عصبی می‌تواند به سازماندهی عملکرد مغز و طراحی درمان‌ها برای تقویت خاطرات بیوگرافی در مراحل اولیه بیماری آلزایمر کمک کند.

نظر روانشناسان درباره تاثیر موسیقی در بهبود بیماری آلزایمر

رضا فریدی، روانشناس بالینی درباره تاثیر موسیقی در بهبود بیماری آلزایمر گفت: بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین علل افت ذهنی است.

وی گفت: یکی از چالش های بزرگی که امروزه سالمندان با آن مواجه هستند افزایش بیماران مبتلا به آلزایمر است.

وی گفت: بیماری آلزایمر یک اختلال چند عاملی است که هر یک از این عوامل مرتبط با سن، پیشرفت درمان و مداخلات بالینی را دشوار می کند. و توانایی موسیقی در کاهش علائم زوال عقل با دسترسی به خاطرات از دست رفته، بهبود خلق و خو و مهارت های ارتباطی، موسیقی درمانی می تواند به عنوان یک مداخله موثر در خانه ها، مراکز شبانه روزی و خانه های سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.

فریدی گفت: در سال های اخیر موسیقی به عنوان یک درمان با کیفیت برای انواع اختلالات سیستم عصبی مرکزی از رفتارهای مرتبط با زوال عقل تا اختلالات شبه اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر، پارکینسون، درد، اوتیسم، اضطراب و افسردگی معرفی شده است. .

این روانشناس بالینی افزود: همچنین باید توجه داشت که با توجه به شرایط سخت زندگی در جامعه امروزی که استرس و فشارهای روانی افزایش یافته است، داشتن روابط اجتماعی و آموزش موسیقی عامل مهمی در پیشگیری و پیشگیری از بیماری آلزایمر است. کمک زیادی می کند.

او گفت: «موسیقی قدرت الهام بخشیدن و سرگرم کردن را دارد. همچنین دارای اثرات روانی قوی است که می تواند سلامت و رفاه شما را بهبود بخشد. به جای اینکه به موسیقی به عنوان یک سرگرمی فکر کنید، برخی از مزایای ذهنی عمده ای را که موسیقی به زندگی شما می آورد در نظر بگیرید. ممکن است متوجه شوید که با گذشت زمان با انگیزه تر، شادتر و آرام تر می شوید.

این روانشناس بالینی گفت: برای یادگیری موسیقی محدودیت سنی وجود ندارد و هیچ وقت برای پرداختن به آن دیر نیست و همانطور که گفته شد موسیقی روی افراد مسن نیز تاثیر می گذارد. وی گفت: موسیقی از مغز در برابر بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر. از مهارت های شناختی محافظت و بهبود می بخشد. افراد مسن‌تری که به فعالیت‌های موسیقی می‌پردازند یا سابقه موسیقی دارند، انعطاف‌پذیری ذهنی بیشتری دارند و بعداً دچار اختلال حافظه می‌شوند.

وی ادامه داد: به هر حال تاثیر موسیقی بر مغز غیرقابل انکار است. موسیقی همواره بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه در طول زمان بوده است. در جشنواره های ملی و محلی، ورزش های باستانی، حتی آیین های مذهبی ما، نقش مهمی در موسیقی دارند. این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: موسیقی می تواند عواطف انسان را در حالت شادی و غم، در خلوت و با هم بودن، در عروسی و عزا کنترل کند و تاثیر آن را چند برابر کند.



موضوعات: اخبار عمومی,
[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 10 مرداد 1400 ] [ 0:38 ] [ آریسان ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]