شرایط و نکات کاشت نهال پسته


یکی از ویژگی های متمایز درختان پسته این است که پس از کاشت نهال پسته 4 تا 5 سال طول می کشد تا شروع به باردهی کند. این ممکن است کمی طول بکشد ، اما مطمئن باشید که ارزش صبر و حوصله را دارد! هر درخت پسته بالغ می تواند سالانه 50 کیلوگرم پسته (حدود 10 کیلوگرم بذر پسته خشک شده) تولید کند که از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد. در ادامه نکات مهم کاشت نهال پسته و کشت آنها را توضیح می دهیم.

بسیاری از نکات مربوط به کاشت نهال پسته در این مطلب به شما ارائه خواهد شد، در صورتی که نیاز به مزالعه کاملتر در مورد نهال پسته دارید پیشنهاد میکنیم به آدرس زیر مراجعه کنید.

https://akinnahal.com/product-category/نهال-پسته/


بهترین مکان برای کاشت نهال پسته کجاست؟
بهترین مکان برای کاشت نهال پسته منطقه ای با زمستان های سرد و تابستان های گرم و همچنین بارندگی کم است. خاکهای خشک و خشک برای کاشت نهال پسته مناسب است. نهال پسته دمای بالای 37 درجه سانتی گراد را در طول روز برای کاشت و برداشت خوب ترجیح می دهد.

یکی از ویژگی های درختان پسته این است که در فصل زمستان وقتی هوا سرد است آنها را در حالت خواب (خواب زمستانی) ، 5 درجه سانتیگراد یا حتی پایین تر قرار می دهد. مناطق کوهستانی که درجه حرارت آنها اغلب به زیر 10 درجه سانتیگراد می رسد برای کاشت باغ پسته مناسب نیست. همچنین هنگام کاشت نهال پسته به خاطر داشته باشید که پسته در مناطقی با رطوبت زیاد رشد نمی کند.
پسته را به صورت جفت پرورش دهید
اگر می خواهید باغ پسته پرورش دهید ، به بیش از یک نهال پسته نیاز دارید. برای تولید میوه پسته ، یک درخت پسته ماده به یک درخت پسته نر در نزدیکی نیاز دارد. کشاورزان اغلب تصور می کنند که به ازای هر 15 درخت ماده کاشته شده ، یک درخت پسته نر لازم است. در واقع یکی از ویژگی های درختان پسته نر این است که می توانند حداکثر 10 تا 15 درخت گرده ماده تولید کنند.

دلیل کاشت نهال پسته به صورت جفت ، نابرابری است و تا زمان رسیدن میوه نمی توانید جنسیت درخت را تشخیص دهید. حدود 8 سال طول می کشد تا یک میوه واحد برسد ، به همین دلیل است که اکثر تولید کنندگان پسته چندین درخت می کارند تا مطمئن شوند که حداقل یک نر دارند. تنها راه تعیین زودهنگام جفت گیری با درخت پسته ، خرید نهال یا پیوند است. زیرا درخت پسته خریداری شده شبیه درخت اصلی خواهد بود.
چگونه نهال پسته را از بذر پرورش دهیم؟
اگر تصمیم دارید بذر پسته فرزندان خود را پرورش دهید ، ابتدا باید دانه پسته خام خریداری کنید. با خرید پسته مستقیم از باغ یا مهد پسته خود ، مطمئن خواهید بود که بهترین محصول را خریداری می کنید.

خرید پسته در یک خواربار فروشی نیز خوب است ، اما نمی توان از آنها استفاده کرد. از آنجا که می توان آنها را نمک زده یا منجمد کرد ، پس نمی توانند جوانه زده و نهال پسته تولید کنند. در ادامه ، آنچه برای کاشت نهال پسته از دانه ها نیاز دارید را برای شما آورده ام.

حوله مرطوب را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و مغز پسته را در یک حوله قرار دهید.مطمئن شوید که تعداد دانه ها زیاد نباشد. پنج دانه خوب است. یک سوراخ کوچک در کیسه ایجاد کنید تا هوای تازه جریان یابد. یک هفته صبر کنید تا دانه پسته جوانه بزند. کیسه باید در دمای اتاق خوب نگهداری شود.

هنگامی که دانه های پسته جوانه می زنند ، در گلدان هایی پر از خاک مناسب کاشته می شوند. خاک را مرطوب نگه دارید و مراقب باشید آبیاری آن زیاد نباشد ، زیرا باعث کند شدن رشد نهال پسته می شود. با گذشت زمان ، نهال های پسته باید در گلدان های بزرگتر قرار گیرند تا زمانی که در مزرعه یا باغ کاشته شوند.
نهال پسته را از گلدان جدا کنید
نهال پسته می تواند 3 تا 5 سال اول در گلدان رشد کند و سپس می توانید آنها را در باغ پسته بکارید ، بهترین زمان بهار یا پاییز است. اولین قدم برای کاشت نهال پسته در زمین این است که برای هر یک از آنها حفره ای با اندازه مناسب در زمین حفر کنید. شما نیاز به حفره ای دارید که دو برابر عرض و عرض گلدان است و فضای کافی را برای ریشه های پسته در آینده فراهم می کند.

درخت پسته را در حفره ای که حفر کرده اید قرار دهید و نگه دارید. هیچ کس نمی خواهد درخت خمیده پسته بکارد! استفاده از ترازو را فراموش نکنید تا مطمئن شوید که نهال های پسته کاملاً قائم هستند. تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا هنگام کاشت ریشه ها از زمین دور شده و کاملاً در خاک دفن شوند.

هنگام کاشت نهال در باغ پسته ، حفره ها را با خاک لومی پر کنید تا سنگ ها ، گیاهان و علف های هرز حذف شوند. پس از کاشت ، پسته را آبیاری کنید تا از تشکیل کیسه هوا در خاک جلوگیری کرده و آنها را تثبیت کند.
شرایط کاشت نهال پسته چیست؟
شرایط ایده آل برای کاشت نهال پسته در جایی است که درختان پسته بتوانند از نور کامل برخوردار شده و خاک خشک خوبی داشته باشند. یکی از ویژگی های درخت پسته این است که گیاهان شنی را به سایر سرزمین ها ترجیح می دهد. pH مناسب خاک برای نهال پسته بین 7.7 تا 7.8 است.
فاصله مناسب بین نهال پسته چقدر است؟
درختان بالغ پسته می توانند بزرگ و تا 9 متر ارتفاع داشته باشند. ویژگی درخت پسته این است که دارای برگهای بزرگ است و به اصطلاح تاج بزرگ است ، بنابراین از همان ابتدا کاشت نهال پسته در باغ خود باید به آینده آنها فکر کنید.

برای کاشت نهال ، توصیه می کنیم بین درختان متوالی 3 تا 6 متر و بین ردیف ها 6 متر فاصله بگذارید. اطمینان حاصل کنید که هیچ اشیاء مزاحمی در بالای نهال پسته کاشته شده وجود ندارد ، مانند تیرهای سیم یا سیم برق ، که در آینده مشکل ساز خواهد شد. با ایجاد فاصله مناسب می توانید در آینده درخت پسته بسیار خوب و پرباری داشته باشید.
کشت نهال پسته در ایران
نهال پسته (گرد و بزرگ)
نهال پسته کله قوچی یکی از اولین نهال های پسته است که از اواخر اسفند گل می دهد و در شهریور آماده برداشت می شود. درخت پسته کلغوچی دارای میوه های بزرگ و گرد است و به دلیل دارا بودن دانه های کامل و بزرگ یکی از نهال های پسته محبوب در ایران است. پسته کلغوچی علاوه بر اینکه به تنهایی خورده می شود ، در شیرینی پزی ، بستنی سازی و صادرات نیز اهمیت زیادی دارد.نهال پسته اکبری (بلند و خمیده)
نهال پسته اکبری یکی دیگر از انواع نهال پسته است که به دلیل شکل خوب و طعم مطبوع خود مشتریان خود را در سراسر جهان دارد. نهال پسته اکبری ، نهال پسته کوتوله ای است که هر چند سال یکبار تولید می شود ، اما این محصول بسیار پربار و پربار است ، با این حال ، یکی از گران ترین پسته کاران جهان است.
نهال پسته احمد آقایی (بلند و بادامی شکل)
نهال پسته احمد آقایی یکی دیگر از پرورش دهندگان نهال پسته در ایران است که یکی از بهترین نهال های تجاری پسته در جهان است. ظاهر این پسته درشت ، بادامی و دارای پوست ضخیم است. درخت پسته احمد آقایی یکی از اواخر تولیدکنندگان پسته است و عموماً در استان های کرمان و رفسنجان کشت می شود.
نهال پسته فندقی (گرد و ریز)
پسته فندقی یکی از نهالداران پسته کرمان است که در نیمی از مزارع پسته کرمان واقع شده است. از ویژگی های متمایز درخت پسته فندقی می توان به قیمت مناسب ، طعم دلپذیر و شکل زیبا پسته اشاره کرد. در واقع پسته فندقی از نهال پسته است که چون کوچکتر از سایر گیاهان پسته است ، به ازای هر پوند پسته بیشتری به شما می دهد و قیمت بسیار پایین تری دارد. با این حال ، فندق پسته یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین انواع پسته در ایران و همچنین بخش مهمی از صادرات است.
نهال پسته دامگنا (بادام شکل)
نهال پسته دامغان خنجری یک نهال پسته ایرانی است که در دامغان ، اردکان و رفسنجان رشد می کند. یکی از ویژگی های درخت مکعب رشد و ساقه های کوتاه آن است که منجر به عملکرد بالا می شود. رنگ میوه پسته بنفش سفید سفید است که طعم مطبوعی دارد.
چگونه به درخت پسته آب بدهیم؟
درخت پسته بومی منطقه ای است که آبیاری کمتری دارد ، بنابراین نیازی نیست که باغ پسته خود را هر روز یا حتی هفتگی آبیاری کنید. هنگام آبیاری درختان پسته ، مطمئن شوید که خاکی که در آن کاشته شده است تا عمق یک متر مرطوب باشد.

برنامه ریزی کنید که هر ماه درختان پسته خود را عمیق کنید. در ماه های بارانی سال ، باغ های پسته خود را آبیاری نکنید و مراقب رنگ آمیزی برگ ها باشید ، که می تواند نشان دهنده بیش از حد کشت باشد.

درختان در زمستان (خواب) می خوابند ، بنابراین نیازی به آبیاری ندارید. آبیاری درختان پسته را از ماه دسامبر تا اوایل بهار متوقف کنید. زیرا در حال حاضر درخت برای خواب زمستانی آماده می شود.
کود دهی و رسیدگی به درخت پسته
بهترین زمان کاشت درخت پسته در بهار است. هنگامی که خطر سرمازدگی در منطقه شما از بین رفت ، کودهای 10-10-10 را امتحان کنید ، که به راحتی در اکثر خانه ها و مهد کودک ها یا مغازه های مزرعه (مزارع ، باغ ها) موجود است.

کوددهی درختان پسته آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کودهای کمپوست را به طور مساوی در باغ ها تا 20 سانتی متر پخش کنید. بعد از مخلوط کردن آب را فراموش نکنید. درختان پسته را دوبار در سال در طول فصل رشد کوددهی کنید و از بیش از 5 کود در فصل استفاده نکنید.چگونه می توان درخت پسته درست کرد؟
درست مانند هر درخت میوه یا گردو ، شما باید به دنبال درخت پسته خود باشید. اگر درخت از سرما عقب نشینی می کند ، زمستان بهترین زمان برای هرس زمانی است که درخت کمترین آسیب را ببیند.

به دنبال شاخه های در هم تنیده و شاخه های مرده یا در حال مرگ باشید. اکثر درختان پسته نیازی به هرس شدید ندارند. هنگام هرس درختان پسته باید مراقب باشید. زیرا تخریب بسیاری از شاخه ها باعث کاهش عملکرد محصول پسته شما می شود.
نحوه برداشت پسته چگونه است؟
مشخصه بارز پسته رسیده باز شدن پوست و رنگ پوسته از سبز تا قرمز است. برداشت پسته در اسرع وقت را فراموش نکنید زیرا پسته رسیده به آسانی به دست می آید.

چیدن پسته آسان است! درخت را تکان دهید تا پسته از شاخه هایش به زمین بیفتد و فراموش نکنید که یک تله (به معنی پارچه یا جسمی برای جلوگیری از افتادن پسته به زمین) بگذارید تا زیر درخت جمع آوری شود. پسته های تازه را از نظر وجود کپک بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که درختان پسته معمولاً چند ساله هستند ، به این معنی که کمتر از یک سال در سال بعد تولید نمی شود.
میانگین عملکرد درخت پسته چقدر است؟
در حالی که درختان پسته جوان هستند ، حدود 1 تا 2 کیلوگرم پسته خشک یا 3 تا 5 کیلوگرم پسته تازه. هنگامی که درخت بالغ شد (7 تا 10 سال) ، انتظار داشته باشید که 6 تا 10 کیلوگرم بادام زمینی خشک در سال یا 15 تا 25 کیلوگرم پسته تازه تولید کنید.

در وبسایت تخصصی نهالستان اکین نهال نکاتی بسیار جامع در مورد انواع نهال به شما ارائه شده است، پیشنهاد ما این است اگر نیاز به تحقیق و مطالعه و حتی خرید نهال دارید حتما به وبسایت زیر مراجعه کنید.

https://akinnahal.com/خرید-نهال/



موضوعات: اخبار عمومی,
[ بازدید : 131 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 2 آبان 1400 ] [ 12:20 ] [ آریسان ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]